До уваги компаній, що працюють у сфері ЗЕД!

Європейська комісія оприлюднила роз’яснення щодо «восьмого пакету санкцій проти російської федерації» станом на 18 квітня 2024 року. Документ містить відповіді на найпоширеніші запитання, пов’язані з регламентами 2022/263, 833/2014.

Публікуємо текст у перекладі українською мовою.

“ОБЛАСТІ

ПОВ’ЯЗАНЕ ПОЛОЖЕННЯ: РЕГЛАМЕНТ 2022/263, РЕГЛАМЕНТ 833/2014

НАЙПОШИРЕНІШІ ЗАПИТАННЯ – СТАНОМ НА 18 КВІТНЯ 2024 РОКУ

1. Як операторам визначити, які території Донецької, Херсонської, Луганської та Запорізької областей підпадають під дію обмежень?

Останнє оновлення: 18 квітня 2024 р

Зі змінами, внесеними 6 жовтня 2022 року, Регламент Ради (ЄС) № 2022/263 поширюється на всі території Донецької, Херсонської, Луганської та Запорізької областей України, які не знаходяться під контролем влади України (див. статтю 1(d)) . Враховуючи дану ситуацію, може знадобитися динамічна оцінка цього контролю. Наприклад, станом на 18 квітня 2024 року міста Запоріжжя та місто Херсон фактично перебувають під контролем України. У разі сумнівів оператори ЄС можуть звернутися до свого національного компетентного органу.

2. Які товари можна імпортувати до ЄС з Донецької, Херсонської, Луганської та Запорізької областей і за яких умов?

Товари, що походять з непідконтрольних уряду територій Донецької, Херсонської, Луганської та Запорізької областей, підпадають під дію заборони згідно зі статтею 2(1) Регламенту на момент імпорту. Крім того, коли мова йде про застосування преференцій відповідно до Угоди про асоціацію (УА) між ЄС та Україною, виняток, викладений у статті 2(2)(b) Регламенту, на практиці не застосовується, оскільки Україна не видавати сертифікати походження таких товарів. Україна фактично виключила офіси на цих непідконтрольних уряду територіях зі списку уповноважених офісів видавати сертифікати походження. 1 грудня 2022 року Комісія опублікувала оновлене повідомлення для імпортерів, в якому повідомляється, що товари, вироблені та експортовані з непідконтрольних уряду територій, не відповідатимуть критеріям, встановленим у Протоколі 1 до УА (щодо правил походження), і, отже, рекомендує операторам не претендувати на преференції.

Товари, вироблені на підконтрольних уряду територіях Донецької, Херсонської, Луганської та Запорізької областей або експортовані з них, можуть імпортуватися або на основі преференцій, наданих УА, або на непреференційній основі, на тих самих умовах, що й для будь-якого іншого товару. решти території України.

Щоб скористатися преференціями згідно з УА, ці продукти повинні супроводжуватися сертифікатом переміщення, виданим компетентними митними органами в Україні, або деклараціями про походження, складеними затвердженими експортерами, як однаково дійсний доказ преференційного походження товару.

Товари, експортовані з підконтрольних уряду територій Донецької, Луганської, Херсонської та Запорізької областей, які не кваліфікуються як такі, що походять з України відповідно до УА, можуть імпортуватися до ЄС за умови сплати відповідних митних зборів на тих самих умовах, що й будь-які інші. Товар, вироблений або вивезений з території України. Імпорт цих товарів, які не відповідають вимогам правил визначення походження, передбаченим УА, не може підлягати будь-якій вимогі щодо супроводу сертифікатом з переміщення EUR.1 або декларацією про походження, оскільки такі документи можуть бути видані лише для продуктів які відповідають вимогам преференційного походження.

Оскільки торгівля між урядом і непідконтрольними уряду територіями цих чотирьох областей на практиці неможлива, дуже малоймовірно, що товари можуть надходити з непідконтрольних уряду частин цих областей через підконтрольні уряду території, а тому імпорт таких товарів не повинен підлягати будь-яким вимогам або документації, відмінній від тих, що застосовуються до імпорту з будь-якої іншої частини України.

У разі обґрунтованих сумнівів щодо того, чи товари, які імпортуватимуться з України, можуть походити з непідконтрольних уряду територій чотирьох областей, імпортери ЄС можуть попросити надати додаткові документи, напр. копії експортної декларації відповідного продукту, завіреною однією з офіційних українських митниць, щоб продемонструвати, що продукт не підлягає забороні на імпорт Регламенту Ради (ЄС) № 2022/263.

3. Які товари і на яких умовах можна експортувати з Союзу до Донецької, Херсонської, Луганської та Запорізької областей?

Заборона на продаж, постачання, передачу чи експорт фізичним та юридичним особам у частинах тих областей, які не підконтрольні уряду України, або для використання на цих територіях стосується лише товарів і технологій, які були включені до Додатку II до Регламенту Ради (ЄС) 2022/263¹. Товари та технології, не включені до переліку Додатку II, не підпадають під заборону.

Другий абзац статті 4(1) цього Регламенту вказує на ключові сектори, де можуть використовуватися товари та технології, що підпадають під заборону. Однак заборона в першому абзаці статті 4(1) застосовується до всіх товарів і технологій, перелічених у Додатку II до Регламенту, незалежно від того, чи вони фактично використовуються на практиці в одному з ключових секторів.

1 Див. посилання висновок Комісії від 4 липня 2019 року щодо заборони експорту, встановленої Регламент Ради (ЄС) № 692/2014, C(2019) 5019 final, https://finance.ec.europa.eu/system/files/2020-01/190704-opinion-export-ban en.pdf

Щоб забезпечити відповідність, експортери з ЄС повинні провести належну перевірку своїх ділових партнерів і кінцевого пункту призначення товарів. 1 квітня 2022 року Комісія опублікувала повідомлення для економічних операторів, імпортерів та експортерів з огляду на ризики обходу.

Експортні обмеження щодо торгівлі з підконтрольними уряду територіями чотирьох областей відсутні, а експорт товарів на підконтрольні уряду території здійснюється на тих же умовах, що й для будь-якого експорту на решту території України. Оскільки торгівля між урядом і непідконтрольними уряду територіями цих чотирьох областей на практиці неможлива, дуже малоймовірно, що товари, які експортуються в Україну, можуть бути перенаправлені до непідконтрольних уряду частин цих областей.

У разі обґрунтованих сумнівів щодо реального призначення експортованих товарів, експортери ЄС можуть попросити надати додаткові документи, напр. лист від місцевої адміністрації в Україні, який підтверджує, що вантажоодержувач працює на території України, контрольованій урядом, інформація про покупця/вантажоодержувача, рахунки-фактури тощо, щоб продемонструвати, що продукт не підпадає під заборону експорту згідно з Регламентом Ради (ЄС). ) № 2022/263. Що стосується будь-яких товарів, на які поширюються експортні обмеження, митні органи також можуть здійснювати митний контроль, який вони вважають необхідним, щоб гарантувати, що товари, які експортуються, не підпадають під заборону. Можуть застосовуватися винятки для експорту в гуманітарних цілях (див. статтю 4a)2.

4. Чи можуть банки здійснювати фінансові операції, пов’язані з торгівлею в Донецькій, Херсонській, Луганській та Запорізькій областях, і якщо так, то за яких умов?

Кредитним установам ЄС заборонено надавати, серед іншого, брокерські чи інвестиційні послуги, а також фінансування чи фінансову допомогу на непідконтрольних уряду територіях цих областей щодо певних товарів і видів діяльності. Обробка платежів на банківські рахунки на непідконтрольних уряду територіях (наприклад, для виплати зарплати працівникам за кордоном) як така не обмежена, якщо ці платежі не пов’язані з особами, послугами чи товарами, які підпадають під дію санкцій ЄС. .

Немає обмежень щодо фінансових операцій, які обробляються кредитними установами ЄС на підтримку торгівлі на підконтрольних уряду територіях Донецької, Херсонської, Луганської та Запорізької областей. Кредитні установи ЄС можуть обробляти операції в цих областях так само, як операції, призначені для кредитних установ в будь-якій іншій області України.

Щодо того, чи перебуває територія Донецької, Херсонської, Луганської або Запорізької областей, на якій має бути здійснена фінансова операція, під контролем уряду, див. питання 1.

Для проведення оцінки кредитні установи ЄС можуть брати до уваги відповідні показники, в тому числі покладаючись на українські банки, що діють у цій сфері, чия надійність підтверджена минулим досвідом, або шляхом зв’язку з українською владою, напр. Національного банку України, для отримання актуальної інформації. Документи та сертифікати, зібрані для комерційних цілей відповідно до Запитань 2 і 3, також можуть бути подані до кредитної установи ЄС економічним оператором, який запитує транзакцію, для обґрунтування правомірності останньої.

5. Чи можуть компанії з ЄС надавати послуги особам у Донецькій, Херсонській, Луганській та Запорізькій областях або пов’язані з діяльністю на цих територіях?

Останнє оновлення: 20 грудня 2022 р

Регламент Ради (ЄС) № 2022/263 встановлює обмеження щодо окремих видів послуг, що стосуються непідконтрольних уряду територій Донецької, Херсонської, Луганської та Запорізької областей.

По-перше, у сфері торгівлі товарами стаття 4(2)(a) Регламенту забороняє брокерські послуги, пов’язані з товарами, експорт яких обмежений, будь-яким особам на непідконтрольних уряду територіях Донецької, Херсонської, Луганської та Запорізькій області або для використання в ній. Крім того, стаття 5(1) забороняє брокерські, будівельні та інженерні послуги, безпосередньо пов’язані з інфраструктурою в чотирьох ключових секторах, як визначено на основі Додатку II. Для отримання додаткової інформації, будь ласка, також перегляньте запитання 1-4.

По-друге, коли мова йде про послуги, не пов’язані з торгівлею товарами, стаття 3(1) забороняє інвестиційні послуги, пов’язані з певною діяльністю на непідконтрольних уряду територіях Донецької, Херсонської, Луганської та Запорізької областей; і стаття 6 забороняє послуги, безпосередньо пов’язані з туристичною діяльністю в цих областях.

Проте немає жодних обмежень щодо надання послуг операторами ЄС особам на підконтрольних уряду територіях у Донецькій, Херсонській, Луганській та Запорізькій областях. Оператори ЄС можуть надавати всі послуги в цих областях так само, як і в будь-якій іншій області України.

Оператори ЄС, які мають намір надавати види послуг, на які поширюється дія Регламенту (ЄС) № 2022/263, у Донецькій, Херсонській, Луганській або Запорізькій областях повинні провести належну перевірку, щоб визначити місцезнаходження отримувача послуг та/або сектор розташування, де ці послуги будуть використовуватися залежно від відповідного положення. У разі сумнівів оператори ЄС можуть звернутися до свого національного компетентного органу”.