Наша серія публікацій, присвячена Рамці підприємницьких компетенцій EntreComp+ та кейсам українських компаній, продовжується.
Сьогодні розповідаємо про досвід приватного підприємства «ЕЛТІЗ», що вже більше двадцяти років працює у Запорізькій області. Після 24 лютого 2022 року компанія змогла адаптуватися до роботи в складних умовах прифронтової території. Важливу роль у цьому відіграла напрацьована виробнича база, міцні ділові контакти, чітке планування та управління. Це компетенції, які зазначені серед основних і в інструменті EntreComp+.
Нагадаємо, проєкт «EntreComp+ — підприємницькі компетенції, які дозволяють бізнесу розширити рамки» реалізують Торгово-промислова палата України, Донецька і Запорізька ТПП в межахпроєкту «Зміцнення членських бізнес-об’єднань мікро-, малих і середніх підприємств в Україні», який впроваджується Програмою розвитку ООН (ПРООН) в Україні у співпраці з Міністерством економіки України і за підтримки Швейцарії.
Приватне підприємство «ЕЛТІЗ» створено у 2001 році. Основний вид діяльності — виробництво сухих трансформаторів (потужністю до 6,3 МВА) і електричних реакторів (максимальна напруга — 330 кВ). Продукція постачається для українських і закордонних замовників, забезпечуючи потреби як житлових будівель, так і промислових об’єктів.
«ЕЛТІЗ» забезпечує експлуатацію сухих трансформаторів і електричних реакторів у найжорсткіших умовах і режимах: в температурному діапазоні від -60°C до +80°C.
Директор ПП «ЕЛТІЗ» Станіслав Арфаницький розповідає:
«Характеристики кінцевої продукції залежать від вимог замовника. Працюємо, виходячи з конкретних технічних запитів. Забезпечуємо повний цикл виробництва: від конструкторської роботи, виготовлення всіх частин трансформатора чи реактора, до постачання. Також підприємство має свою власну випробувальну лабораторію.
Кожен трансформатор чи реактор, який виготовляється на підприємстві, унікальний, адже характеристики залежать від індивідуальних потреб замовника. У 99% випадків він не відповідатиме запитам іншого споживача. Наприклад, навіть невеликі зміни в індуктивності призводять до значних змін конструкції електричного реактора».
До повномасштабного вторгнення компанія працювала як на внутрішньому, так і на зовнішніх ринках. Постачали продукцію до Болгарії, Іраку, Іспанії, Казахстану, Румунії, Фінляндії, Чехії, Узбекистану та інших країн.
Сьогодні підприємство завантажено приблизно на 50% від довоєнних обсягів. Основний ринок збуту — український, також поступово «ЕЛТІЗ» відновлює і експортну діяльність. Нещодавно здійснили поставку реактора до Італії, у планах — робота з польськими партнерами.
Скорочення експорту пояснюється, зокрема, проблемами з отриманням прибутку в іноземній валюті, оскільки близькість виробництва до лінії фронту викликала побоювання європейських партнерів.
На думку керівника «ЕЛТІЗ», для успішної експортної діяльності важливо мати налагоджені контакти з європейськими партнерами — безпосередніми замовниками або посередниками, які можуть допомогти знайти кінцевого покупця продукції. Треба шукати контакти на профільних виставках в Україні і ЄС, налагоджувати ділове партнерство, а ще краще — мати представництво компанії в Європейському Союзі.
Серед основних проблем пан Станіслав називає нестачу кадрів, швидке здорожчання сировини та інших ресурсів. Матеріали підприємство закуповує в українських постачальників, а електротехнічну сталь, яка у нас не виготовляється, в Європі.
Убезпечитися від виробничих ризиків підприємству допомагає системний підхід. ПП «ЕЛТІЗ» сертифіковано на відповідність системі менеджменту стандарту ISO 9001:2015. Тож підприємство має систему управління ризиками на підприємстві.
Станіслав Арфаницький пояснює: «Кожен відділ за спеціальною формулою розраховує ризики, потім відповідальний відділ робить загальне зведення. Такий облік ми ведемо з 2016 року.
Як це працює? Наприклад, ми можемо прорахувати ризики закупівлі сталі в одного постачальника, а також розробити сценарії на випадок, якщо виникне потреба в іншому джерелі сировини. Проводиться експертна оцінка різних варіантів, наприклад, на скільки часу вистачить складських запасів для виконання поточних замовлень.
Якщо мова йде про виробництво, то розраховується графік і черговість усіх необхідних операцій — від розробки креслень до виходу готової продукції. Ми можемо визначити ризики на випадок, якщо у нас з’явиться замовлення з короткими термінами виконання, та швидко інтегрувати його в наш графік, відкоригувати свої дії».
На питання, що допомагає тримати і розвивати підприємство у складні часи, пан Станіслав відповідає: «У першу чергу, знання специфіки ринку та багатий досвід виробництва трансформаторів — у нас дуже велика база розробок. Нашу торгову марку знають на ринку, напрацьована клієнтська база. Наші замовники нам довіряють, адже у трансформаторів дуже низький відсоток несправностей, а у реакторів — близький до нуля.
Найважливіше ж, це колектив — фахівці, які знають і вміють якісно виконувати свою роботу. Нам дуже складно сьогодні знайти спеціалістів, тож навчаємо на виробництві, ділимось досвідом.
Важливо не опускати руки, вірити в себе, свою ідею і розвиватися».
Усім, хто прагне вдосконалити підприємницькі навичками, спілкуватись з бізнес-експертами, знайомитись з кейсами досвідчених компаній, радимо приєднуватись до проєкту «EntreComp+ — підприємницькі компетенції, які дозволяють бізнесу розширити рамки».
Для цього лише потрібно зареєструватись за посиланням: https://entrecomp.pulse.is/
Довідково
Цю публікацію було створено в межах швейцарсько-українського Проєкту «Зміцнення членських бізнес-об’єднань мікро-, малих і середніх підприємств в Україні», який впроваджується Програмою розвитку ООН (ПРООН) в Україні у співпраці з Міністерством економіки України і за підтримки Швейцарії.
Відповідальність за зміст цієї публікації несе виключно автор. Точка зору автора не обов’язково відображає точку зору донора.