Єврокомісія погодила фінальний текст Спеціальної Угоди про лібералізацію перевезень автомобільним транспортом Україна – ЄС. Фінальні консультації між делегаціями України та Європейської комісії відбулись за участі керівництва Міністерства інфраструктури України.
Текст Угоди передбачає виконання двосторонніх та транзитних перевезень українськими перевізниками без дозволів. Підписання документу заплановане наприкінці червня.
«Завдяки укладанню такої Угоди ми зможемо суттєво покращити і прискорити логістику між Україною та ЄС. Це критично важливо саме зараз, коли в умовах блокади морських портів українська економіка повністю залежить від стабільної логістики на західних кордонах. Паралельно ми працюємо над розбудовою прикордонної інфраструктури, яка б значно збільшила пропускну спроможність на західних кордонах. Зокрема, в рамках проєкту «Відкритий кордон» плануємо ліквідувати всі вузькі місця на кордоні. Вдячний європейським партнерам за підтримку України і очікуємо, що уже найближчим часом зможемо закріпити наші домовленості на офіційному рівні» – заявив Міністр інфраструктури Олександр Кубраков.
Переговори щодо можливості укладання Спеціальної Угоди про лібералізацію перевезень автомобільним транспортом розпочалися за ініціативи Міністерства інфраструктури України ще восени минулого року. Обмежена кількість дозволів на міжнародні перевезення була достатньо критичною проблемою для українських перевізників впродовж останніх 5-ти років. З моменту підписання Угоди про зону вільної торгівлі між Україною та ЄС у 2016 році товарообіг з країнами Євросоюзу зріс майже вдвічі, а кількість вантажоперевезень автомобільним транспортом – на 42%. У той же час кількість дозволів на міжнародні перевезення до окремих країн ЄС не тільки не збільшувалась, а навіть скорочувалась.
Щорічно це призводило до великих втрат як українських перевізників так і економіки країни загалом. В умовах повномасштабної війни та блокування українських портів, обсяг експорту автомобільним транспортом і, як наслідок, потреба у дозволах на міжнародні перевезення по деяким напрямам зросли у кілька разів. У перший місяць повномасштабного вторгнення команді Міністерства інфраструктури вдалось досягти домовленостей про тимчасове скасування дозволів на вантажні автоперевезення з 12 країнами ЄС (Австрія, Угорщина, Італія, Латвія, Естонія, Болгарія, Німеччина, Данія, Литва, Румунія, Греція та Словаччина).
Підписання Спеціальної Угоди про лібералізацію перевезень автомобільним транспортом Україна – ЄС скасовує необхідність отримання відповідних дозволів на постійній основі та дозволить уникнути зупинки експорту української продукції через автомобільні пункти пропуску.