Експертами Запорізької торгово-промислової палати на Ваш запит проводиться аналіз ринків експорту-імпорту товарів.
Адже це є запорукою подальшої вдалої реалізації зовнішньоекономічної діяльності компанії.
Наразі пропонуємо до Вашої уваги загальний аналіз ринків з найбільшим потенціалом для українського експорту меду, інформацію щодо попиту меду в Європі. Також у даній публікації ви знайдете поради для ведення бізнесу з європейськими покупцями цієї продукції.
Ринками з найбільшим потенціалом для українського експорту меду є Польща, США та Німеччина. Найтісніші експортні зв’язки Україна має з Угорщиною. США є ринком з найбільшим потенціалом попиту.
Розглянемо топ 3 країн-партнерів України щодо митного регулювання та потоку експорту-імпорту
Вимоги до імпорту товару за кодом 040900 з України до Польщі та Німеччини
Тарифи
Україна Тарифна преференція
Тариф 0%
Вимоги до імпорту в ЄС (зокрема ринок Польщі) товару 040900 – мед натуральний https://trade.ec.europa.eu/access-to-markets/en/results?product=0409&origin=UA&destination=PL
Вимоги до імпорту товару за кодом 040900 з України до США
Безмитний режим, передбачений цим підпунктом, застосовується до будь-якого прийнятного товару, який є вирощеним, виробленим або виготовленим у країні, що розвивається, якщо: (i) цей товар імпортується безпосередньо з країни, що розвивається, на митну територію Сполучених Штатів; та (ii) сума (I) вартості або цінності матеріалів, вироблених у країні, що розвивається, або у двох чи більше таких країнах, які є членами одного об’єднання країн і розглядаються як одна країна відповідно до розділу 2467(2) цього розділу, плюс (II) прямих витрат на переробку, здійснену в такій країні, що розвивається, або в таких країнах-членах об’єднання, становить не менше ніж 35 відсотків оціночної вартості такого виробу на момент його ввезення.
Документи:
Сертифікат походження http://ptadb.wto.org/docs/US_GSP/2016/US%20GSP%20guide%202016%20FINAL%20EN%2021%20September%202016.pdf
Розділ про правила походження товарів https://ustr.gov/sites/default/files/files/gsp/GSP%20statute%20updated%20to%202017.pdf
Повний текст угоди https://unctad.org/system/files/official-document/itcdtsbmisc58rev2_en.pdf
Нотифікація СОТ http://ptadb.wto.org/docs/US_GSP/2016/US%20GSP%20guide%202016%20FINAL%20EN%2021%20September%202016.pdf
Тренди світового ринку органічного меду
Український органічний мед користується великим попитом за кордоном. За даними “Органік Стандарт” було експортовано 300 тон українського органічного меду.
Світові тренди та смакові вподобання.
Мед є звичним продуктом для більшості ринків. Однак навіть в зрілих категоріях завжди є місце для інновацій: фокус на поживність та користь при продажі столового меду, або використання меду як інгредієнту в нових продуктах.
Наприклад, близько 25% меду, що споживається в Європі, використовується як інгредієнт в харчових продуктах. Виробники продуктів харчування та напоїв використовує мед як інгредієнт у таких продуктах, як снеки, готовий до вживання чай та зернові продукти. Мед також набирає популярності як додаток до спеціальних напоїв, ароматизованих спиртних напоїв та дистильованих напоїв.
Замінник цукру
Споживачі по всьому світу, а особливо в розвинених країнах, все більше турбуються про своє здоров’я. Зокрема, ожиріння – одне з головних проблем охорони здоров’я. В результаті споживачі намагаються уникати продуктів та інгредієнтів з високим рівнем калорій, наприклад рафінованого білого цукру.
Інтерес споживачів до природних, органічних та необроблених інгредієнтів зростає, при цьому виробники меду можуть підвищити продажі, привертаючи увагу на натуральність продукту та відсутність добавок та консервантів.
Фокус на харчову цінність
Зростаючий інтерес споживачів до підвищення імунітету, спричинений пандемією COVID-19, відкриває нові можливості для виробників меду. Виробникам потрібно підкреслювати корисні властивості продукту, привертаючи увагу на функціональність та користь для здоров’я, а також експериментувати з додаванням корисних інгредієнтів, наприклад такі як імбир чи куркума.
Один із прикладів відповіді на зростаючий попит споживачів під час пандемії COVID-19, приклад бренду Organibee (компанія AT Herbal, Індонезія), який включає цілу серію з меду, доповненого інгредієнтами «суперфудами»:
- Detox: зелений чай, кориця, лимон і лист сени;
- Ladies: екстракт фініку, кориця, прополіс, бджолиний пилок і пилок фініка;
- Gentlemen: екстракт пальми бетел, яванський женьшень, прополіс, бджолиний пилок та еврікома довголиста;
- Einstein Junior: олія лосося, екстракт Centella asiatica, екстракт яванського імбиру, маточне молочко, бджолиний пилок, екстракт фінікової трави та екстракт імбиру.
- Продукт від Bio Zona: «імуномед» з куркумою та імбирем. Болгарія. Джерело: Mintel GNPD
Перспективні зовнішні ринки
Топ-10 країн-лідерів в споживанні меду на душу населення (як органічного, так і не органічного)
Найбільшими споживачами меду у світі (як органічного, так і неорганічного) є Південно-Африканська Республіка, Нова Зеландія та країни Європи. України також входить в Топ-10 країн-споживачів на душу населення.
За розміром роздрібних продажів органічного меду лідерами є Німеччина, Франція та США, де щорічно продається більше, ніж 90 млн дол США органічного мед в кожній країні. При цьому найбільш динамічне середньорічне зростання обсягу роздрібних продажів за останні 5 років продемонстрували США (майже 30% зростання), Франція (12%), Швеція та Фінляндія (по 8%).
За регіональним розподілом, найбільша частка органічного меду серед новинок меду на роздрібному ринку позиція лідера зберігається за Європою. Північна Америка посідає друге місце.
Частка органічного меду серед новинок меду за регіонами світу
Щодо упаковки столового меду, в більшості країнах використовується продаж продукту в скляних банках. Так, серед новинок органічного меду на ринку ЄС, Великої Британії, Норвегії та Швейцарії в 2019 році більше 80% меду продавалися саме в скляних банках. Введення на ринку пластикових пляшок з можливістю вичавлювання меду призвело до підвищеного попиту на рідкий мед.
Які тенденції відкривають можливості на європейському ринку меду?
Європейські споживачі віддають перевагу низькокалорійним, натуральним і корисним підсолоджувачам. Вони більше уваги приділяють здоровим альтернативам рафінованому цукру, таким як тростинний цукор-сирець, мед і пальмовий цукор. Вони також приділяють більше уваги питанням безпеки харчових продуктів та сталої торгівлі.
1. Попит на низькокалорійні продукти
Заміна цукру відкриває багато можливостей для постачальників низькокалорійних підсолоджувачів, таких як стевія, аспартам і сукралоза. Виробники продуктів харчування можуть використовувати ці високоінтенсивні підсолоджувачі, щоб зберегти солодкість своєї продукції. Вони також використовують їх для маркування своїх продуктів як “легких” або “з меншим вмістом цукру” і позиціонують їх як більш корисні для здоров’я, ніж оригінальний продукт.
Європейські споживачі все більше турбуються про своє здоров’я. Зокрема, ожиріння є однією з основних проблем зі здоров’ям. Як наслідок, споживачі намагаються уникати продуктів та інгредієнтів з високим рівнем калорійності, таких як рафінований білий цукор.
За прогнозами Європейського Союзу, споживання цукру в Європейському Союзі зменшиться приблизно на 5% протягом наступного десятиліття.
Зменшення споживання цукру буде стимулюватися європейськими урядами, які також все більше занепокоєні поширеною проблемою ожиріння, спричиненою високим споживанням калорій.
Уряди кількох країн запровадили “податок на цукор” (акцизи) на різні продукти, що містять цукор, такі як кондитерські вироби, морозиво та безалкогольні напої. Однак Данія та Фінляндія відмовилися від податку на цукор і жири через негативні економічні та політичні побічні ефекти.
2. Споживачі надають перевагу натуральним підсолоджувачам
На додаток до зменшення споживання цукру, занепокоєння споживачів щодо штучних підсолоджувачів також набуває суттєвого значення.
Штучні підсолоджувачі синтезуються хімічним шляхом і не зустрічаються в природі. Прикладами є аспартам, сукралоза та ацесульфам К.
Через численні історії про потенційно негативний вплив штучних підсолоджувачів на здоров’я, споживчий попит на продукти без штучних інгредієнтів збільшився.
Натомість споживачі шукають продукти з натуральними підсолоджувачами. Вони видобуваються з рослин і обробляються методами, які вважаються наближеними до природних, такими як нагрівання, дистиляція та фільтрація.
Точне визначення поняття “натуральний” все ще залишається предметом дискусій. Прикладами натуральних підсолоджувачів є пальмовий цукор, стевія, якон і лукума. Дивіться наші дослідження про пальмовий цукор, якон та лукуму для отримання додаткової інформації про ринок.
3. Високий інтерес до потенційної користі для здоров’я
Разом із попитом на низькокалорійні продукти та натуральні підсолоджувачі, споживачі також цікавляться продуктами з потенційною користю для здоров’я.
Прикладами підсолоджувачів з такими перевагами для здоров’я є цукор-сирець, який містить більше поживних речовин, ніж рафінований білий цукор.
Споживачі з діабетом також виявляють інтерес до підсолоджувачів з низьким глікемічним індексом, таких як кокосовий пальмовий цукор. Хоча деякі підсолоджувачі, включаючи мед, часто традиційно використовуються як лікарські або терапевтичні продукти, їхні потенційні переваги для здоров’я не можуть бути просунуті в Європі. Для цього потрібні наукові докази для отримання дозволу від органів влади Європейського Союзу, які, як правило, недоступні.
4. Інноваційне використання меду та підсолоджувачів
Багато європейських споживачів зацікавлені в інноваційних продуктах з новими смаками. Харчова промисловість постійно шукає нові та альтернативні підсолоджувачі, які можна використовувати в харчових продуктах.
Європейські споживачі особливо зацікавлені в нових підсолоджувачах, які є низькокалорійними, натуральними та корисними для здоров’я. Одним із прикладів є лукума – фрукт із карамельним смаком з Перу, який можна використовувати в морозиві та інших закусках. Компанії все частіше використовують цей фрукт через його смак, а також натуральні та багаті на вітаміни властивості.
Близько 25% меду, що споживається в Європі, використовується як інгредієнт харчових продуктів. Хоча мед сам по собі не є інноваційним інгредієнтом, виробники продуктів харчування та напоїв все ще впроваджують інновації, використовуючи мед як інгредієнт у таких продуктах, як солоно-солодкі закуски, готовий до вживання чай та пластівці.
В останні роки мед також став модним як доповнення до спеціальних напоїв, ароматизованих спиртних напоїв та дистильованих напоїв.
На ринку столового меду, який складає інші 75% ринку меду, основним нововведенням стала пляшка для віджиму. Впровадження пляшки призвело до зростання попиту на рідкий мед (з високим співвідношенням фруктози і глюкози >1,2).
5. Обмеження на генетично модифіковані організми (ГМО)
Багато європейських споживачів побоюються наслідків використання ГМО-продуктів. Тому ці продукти є предметом дебатів у європейській політиці, а ринок залишатиметься дуже обмеженим у короткостроковій перспективі. Це обмежить можливості для підсолоджувачів з генетично модифікованих (ГМ) культур.
Наразі ГМ-цукор з тростини та будь-які інші ГМ-підсолоджувачі не дозволені до продажу в Європі. Очікується, що в найближчі три роки ГМ-підсолоджувачі також не будуть дозволені до продажу. Жодної процедури авторизації цих продуктів не було розпочато, а ці процедури зазвичай займають кілька років, включаючи всю підготовчу роботу.
Що стосується меду, то багато уваги приділяється ГМО, і багато імпортерів вимагають, щоб мед мав сертифікат про відсутність ГМО. У 2011 році німецький бджоляр поскаржився владі на впровадження ГМ-кукурудзи поблизу його вуликів, що не дозволило б йому продавати свій мед через законодавство Європейського Союзу щодо ГМ-продуктів.
Ця скарга призвела до дискусії щодо маркування меду з районів, де вирощують ГМ-культури. Результат був позитивним для експортерів меду: ГМ-пилок підлягає маркуванню лише в тому випадку, якщо він становить більше 0,9% меду, що практично ніколи не трапляється.
6. Сертифікація справедливої торгівлі зростає
Споживачі в Європі дедалі більше занепокоєні тим, як працюють постачальники на іншому кінці ланцюга постачання. На купівельну поведінку споживачів все більше впливають соціальні фактори, такі як умови праці виробників.
Деякі європейські споживачі реагують на це, переходячи на мед та підсолоджувачі місцевого виробництва. Інші споживачі відчувають відповідальність за більш справедливу торгівлю продукцією найбідніших виробників у світі.
Наразі Fairtrade є найпопулярнішою схемою сертифікації, пов’язаною з умовами виробників. Сертифіковані Fairtrade виробники тростинного меду та натуральних підсолоджувачів можуть отримати вигоду від премії Fairtrade, яку сплачують імпортери Fairtrade, щоб отримати прибуток з фондів внесків, якими керують їхні організації виробників.
7. Зниження європейського виробництва меду
Рівень виробництва меду в Європі знижується. Наразі лише 60% європейського ринку меду є самодостатнім, і очікується, що в довгостроковій перспективі цей показник знизиться ще більше.
Кілька факторів сприяють загальному занепаду європейського бджільництва. Серед них – інтенсивне сільське господарство та використання пестицидів. Європейський Союз запропонував регламент проти використання певних пестицидів (Регламент (ЄС) № 485/2013). Пропозиція Європейського Союзу спрямована на пестициди, що використовуються для обробки рослин і зернових, які є привабливими для бджіл і запилювачів.
Очікується, що новий регламент матиме позитивний вплив на здоров’я бджіл та бджолині популяції в Європі. Однак виробництво меду в результаті навряд чи суттєво збільшиться. Великомасштабне виробництво меду стає менш прибутковим через збільшення витрат на робочу силу і той факт, що запилення отримує пріоритет над виробництвом меду.
8. Монофлорні меди
Монофлорні сорти, такі як акацієвий, конюшиновий, ялицевий та сосновий, набувають все більшої популярності на провідних європейських медових ринках. Споживання цих медів та інших монофлорних медів з-за меж Європи щорічно зростає на 5-15% і, як очікується, зростатиме й надалі порівняно з купажованими медами.
Однак, існують відмінності між споживчими вподобаннями в різних європейських країнах. Наприклад, Великобританія, Німеччина та Франція належать до європейських медових ринків з найбільшим інтересом до монофлорних медів. У цих країнах навіть мережі супермаркетів, що спеціалізуються на масових продуктах, пропонують асортимент монофлорних медів.
Поради для ведення бізнесу з європейськими покупцями меду
Поради та підказки для покращення ваших шансів у веденні бізнесу з європейськими імпортерами
Європейський ринок меду все більше залежить від імпорту з інших регіонів, щоб задовольнити попит на місцевому ринку. Тому покупцям необхідно розширювати мережу постачальників. Це відкриває хороші можливості для експортерів меду, які шукають нових клієнтів, особливо для тих компаній, які розуміють потреби європейських покупців і здатні задовольнити їхні вимоги.
1. Переконайтеся, що ви відповідаєте законодавчим та специфічним для покупця вимогам до якості
Найбільша складність, з якою стикаються європейські покупці при закупівлі меду з інших регіонів, полягає у визначенні експортерів меду, які відповідають вимогам європейського ринку щодо якості. Часто мед не відповідає стандартам якості, до яких звикли покупці. Пояснення цьому можуть бути технічними, наприклад, кліматичні умови в тропічних регіонах з високим рівнем вологості та температури. Однак часто основною причиною є брак компетенції; це може бути брак ноу-хау з боку переробника/експортера меду щодо належних стандартів збирання та переробки, відсутність процедур якості та безпеки харчових продуктів або неналежна експортна документація на продукцію.
Продаж меду європейським покупцям означає, що ваш мед повинен відповідати спеціальному законодавству ЄС щодо меду – Директиві (ЄС) 110/2001 (зі змінами, внесеними Директивою 2014/63/ЄС щодо вимог до етикетки меду), а також Максимальним рівням залишків (МРЗ) для залишків. Крім того, це означає, що ви повинні дотримуватися загального законодавства ЄС про харчові продукти щодо безпечності та простежуваності харчових продуктів.
2. Якість вашої комунікації так само важлива, як і якість вашого меду
Другою найбільшою скаргою європейських імпортерів є якість комунікації з деякими постачальниками меду. Серед проблем, з якими вони найчастіше стикаються, – відсутність зв’язку, запізніле повідомлення, відсутність потрібної інформації та документації, а іноді й повне нерозуміння потреб покупця.
Імпортери меду дуже залежать від тісної співпраці зі своїми постачальниками. Вони часто працюють з великою кількістю постачальників з різних країн і континентів. Імпортери мають зобов’язання перед своїми основними клієнтами в сфері роздрібної торгівлі продуктами харчування та харчової промисловості. Все це вимагає відмінного планування і комунікації, щоб переконатися, що всі продукти прибувають вчасно, з належною якістю, правильною документацією і відповідно до всіх інших умов, обговорених в переговорах.
3. Мати чітку цінову та платіжну політику
Європейські покупці меду працюють на ринку, де нелегко підвищувати ціни або розширювати групу кінцевих споживачів. Їхні роздрібні клієнти, а також клієнти з харчової промисловості працюють у дуже конкурентному середовищі, де скорочення та оптимізація витрат є надзвичайно важливими. Важливою є також робота з постачальниками, які пропонують конкурентоспроможні на ринку ціни та можуть запропонувати гнучкі умови оплати.
Для того, щоб добре підготуватися до експорту, вам необхідно мати хорошу внутрішню модель ціноутворення, яка дасть вам чітке уявлення про те, як зміни в будь-якому з ваших факторів витрат у вашому процесі вплинуть на кінцеву експортну ціну. Також подумайте про умови оплати, які ви можете запропонувати своїм клієнтам. Робота з купівельним кредитом є привабливою для клієнта, але також має вплив на ваші фінансові ризики та стан грошових потоків.
4. Розумійте своїх клієнтів та їхній ринок
Для покупців є добрим знаком, коли потенційні постачальники, з якими вони спілкуються, добре поінформовані. Покупці вважають за краще працювати з експортерами, які більш-менш розуміють ситуацію на європейському ринку та потреби в постачанні. Демонстрація розуміння стратегічних потреб вашого клієнта і вашої ролі в задоволенні цих потреб є очевидною конкурентною перевагою.
Як постачальник, ви повинні мати уявлення про види меду, з якими працюють ваші покупці, компанії, яким вони постачають, а також про типи сертифікатів безпеки та якості харчових продуктів, які вони мають або можуть вимагати. Важливо бути в курсі того, яким сегментам ринку продає мед ваш клієнт.
5. Створіть історію вашого продукту та бренду
Покупці хочуть більше, ніж просто хороший продукт; вони хочуть бути пов’язаними з компанією, з якою вони працюють. Для вашої компанії важливо продавати не лише продукт, але й історію, яка стоїть за вашим бізнесом: природне середовище, джерела, де ваші бджоли збирають нектар і пилок, історія вашої компанії, ваші стосунки з місцевою громадою, а також вплив, який ви маєте на соціальні та екологічні умови.
Мед – це натуральний продукт преміум-класу зі специфічними сенсорними, поживними та біохімічними характеристиками. Розуміння світу, який стоїть за вашим медом, підкреслюючи такі елементи, як колір, смак, багатство ґрунту та рослинності вашого регіону, а також соціальні та екологічні аспекти вашого бізнесу, допомагає вашим покупцям встановити зв’язок з вашим бізнесом і відрізняє вас від конкурентів.
Порада:
Співпрацюйте з лабораторією, що спеціалізується на меді, наприклад Intertek Food Services GmbH, Quality Services International GmbH or Minerva Scientific.
6. Будьте професійними у процесі відправки зразків
Відправлення зразків є важливою частиною процесу купівлі. Зразки дозволяють покупцеві побачити, чи відповідає ваш мед законодавчим та міжнародним технічним вимогам. Це також надає цінну сенсорну інформацію, яка дозволяє імпортеру прийняти рішення про правильне застосування вашого меду. На жаль, багато чого може піти не так під час процесу відвантаження зразків.
Дуже важливо, щоб передвідвантажувальні зразки, які ви відправляєте своєму клієнту, відповідали меду, що відвантажується. Мед повинен супроводжуватися лабораторним аналізом, проведеним лабораторією, яка спеціалізується на меді і прийнята вашим клієнтом. Також переконайтеся, що зразки відправляються з повними результатами аналізів і документацією, а кур’єр, якого ви використовуєте, розуміє процедуру доставки, інакше ваш продукт може не надійти.
Хоча прикордонний контроль і законодавство про продукти набагато жорсткіші для меду, ніж для багатьох інших продуктів, інвестиції в сертифікацію безпеки та якості харчових продуктів все одно мають додаткову цінність. Інвестиції в ці системи та сертифікацію свідчать про те, що ви прагнете отримати відмінний продукт і відмінні процеси з точки зору безпеки харчових продуктів і контролю якості. Це часто буде розглядатися як плюс вашим покупцем.
Важливою сертифікацією з точки зору безпеки харчових продуктів є HACCP, яка є систематичним превентивним підходом до безпеки харчових продуктів від біологічних, хімічних і фізичних небезпек у виробничих процесах. Сертифікація імпорту з точки зору управління якістю – це ISO 9001, який є стандартом, заснованим на ряді принципів управління якістю, включаючи сильну орієнтацію на клієнта, мотивацію і залучення вищого керівництва, процесний підхід і постійне вдосконалення. Іншими важливими сертифікатами є ISO 22001, BRC та IFS, які є більш вимогливими системами управління безпечністю харчових продуктів, ніж HACCP.
7. Створюйте додаткову цінність для своїх клієнтів
Цінність комерційної пропозиції, яку ви пропонуєте своїм клієнтам, визначається цінністю, яку ваш покупець може отримати від придбання вашого продукту. Ваші клієнти, як і ви, шукають шляхи отримання більшого прибутку від свого бізнесу. Тісна співпраця може створити взаємовигідні відносини.
Існує кілька способів збільшити цінність вашого бізнесу. Перш за все, цінність може бути додана через пропозицію вашого продукту. Ви можете запропонувати різні види меду на основі сенсорних характеристик, поживної цінності або квіткових джерел (як поліфлорний, так і монофлорний мед). Ще однією сферою, де ви можете додати цінності, є сертифікація: пропонуючи продукти з такими сертифікатами, як органічний, справедливої торгівлі, кошерний/халяльний, без ГМО тощо, ви можете запропонувати переваги для вашого бізнесу. Ще один спосіб підвищити цінність – запропонувати відмінний сервіс: надання клієнтам повної підтримки та різноманітних рішень полегшує їхню роботу.
8. Інвестуйте у відносини з клієнтами
Покупці все частіше шукають довгострокові стійкі торговельні відносини. Замість того, щоб щороку звертатися до різних постачальників, вони вважають за краще працювати з фіксованою кількістю постачальників, щоб задовольнити більшу частину попиту. Робота з фіксованими постачальниками багато в чому полегшує покупцеві життя: вона створює стабільність, знижує витрати на тестування, зменшує потенційні ризики та оптимізує комунікацію в процесі роботи.
Для того, щоб створити довготривалі відносини постачання з вашими клієнтами, важливо інвестувати в особисті стосунки з ними. Переконайтеся, що у вас є можливість щорічно зустрічатися віч-на-віч і використовувати цей час не тільки для кращого розуміння інтересів один одного, але й для інвестицій в особисті стосунки. Запросіть свого покупця на випивку або вечерю під час виставки, організуйте соціальну програму, якщо ваш клієнт приїжджає до вас, або відвідайте вашого покупця в його компанії.
9. Долучайтеся до національних та міжнародних галузевих платформ
Видимість у секторі надзвичайно важлива для компаній, які хочуть експортувати свою продукцію на європейський ринок. Для покупця бачити, що (потенційний) постачальник робить внесок у розвиток галузі на регіональному та міжнародному рівнях, є добрим знаком. Це демонструє, що компанія дійсно прагне брати на себе відповідальність і створювати стійке бізнес-середовище.
Покупцям не завжди легко зрозуміти, хто є найкращим і найпрофесійнішим постачальником меду в країні. Експортер меду, який бере активну участь у національних та міжнародних дискусіях щодо якості меду та сталого розвитку сектору, зазвичай вважається більш привабливим партнером з постачання. Медовий сектор є динамічною галуззю, де важливо бути в курсі останніх подій.
Який попит на мед в Європі?
Скільки меду імпортується в Європу?
Обсяги європейського імпорту зростають
Європа є другим за величиною світовим виробником меду. Однак вона не є самодостатньою і залежить від імпорту меду з інших країн. Насправді, близько 40% європейських споживчих потреб задовольняються за рахунок імпорту меду.
Постійне зростання європейського імпорту меду здебільшого пов’язане зі значним скороченням європейського бджільництва, але також є результатом різних проблем, пов’язаних з основними джерелами меду в попередні роки, таких як посухи.
Німеччина є найбільшим імпортером меду, на її частку припадає 26% від загального обсягу європейського імпорту.
Великобританія (12% від загального обсягу імпорту), Франція (10%), Бельгія (10%) та Іспанія (9%) є іншими основними європейськими імпортерами. Імпортери меду в цих країнах переробляють мед і продають його як на внутрішньому ринку, так і за кордон.
Очікується, що в наступні п’ять років імпорт меду продовжить зростати, щоб компенсувати постійне скорочення європейського виробництва.
Цікаві європейські ринки
На ринки Німеччини, Великобританії та Франції припадає близько 50% загального європейського імпорту меду. Німеччина є провідним ринком, який поглинає 26% від загального обсягу імпорту.
Цікаво відзначити, що імпорт також все більше спрямовується до країн Центральної та Східної Європи. Такий розвиток подій здебільшого пов’язаний зі зміщенням експорту українського меду з Росії до Європейського Союзу. Насправді, через нещодавні події у відносинах між Україною та Росією, Європейський Союз збільшив імпорт українського меду в чотири рази.
Для зміцнення торговельних відносин з Україною Європейський Союз наразі дозволяє імпортерам безмитно ввозити 5 000 тон меду. Через географічну близькість український експорт здебільшого спрямований до таких країн, як Польща, Румунія та Болгарія.
Можливості для нових постачальників
Імпорт меду з країн, що розвиваються, значно зріс у період з 2011 по 2015 рік і склав 199 000 тонн (466 млн євро), що становить 59% від загального обсягу імпорту меду, спрямованого до Європи.
Найбільшим постачальником меду на європейський ринок є Китай, імпорт з якого склав понад 98 000 тонн. Імпорт з Китаю становить 29% від загального імпорту меду до Європи. Поставки китайського меду є стабільними і достатніми, а ціни на мед є низькими через низьку вартість робочої сили.
Незважаючи на деякі проблеми з якістю китайського меду (переважно щодо залишків), Китай залишається найбільшим постачальником меду до Європи.
Інші великі постачальники з країн, що розвиваються, включають Мексику (7%), Аргентину (3%) і Бразилію (2%).
Важливо відзначити, що до недавнього часу Аргентина була в авангарді поставок меду в Європу і до 2010 року була другим за величиною постачальником меду в Європу. Однак погані кліматичні умови та наявність ГМО-пилку в аргентинському меді призвели до скорочення аргентинських поставок до Європи.
Експерти Запорізької торгово-промислової палати визначать пріоритетні ринки експорту саме для Вашої продукції. Звертайтеся до Управління організаційної роботи та міжнародних відносин за тел. (061) 233-11-72, e-mail: info1@cci.zp.ua