19 грудня відбувся онлайн-захід “Perspective and challenges of Polish-Ukrainian cross-border logistics and trade”, організований EEN-Ukraine в рамках платформи EU-Ukraine Solidarity Lanes. Учасники дізналися про причини та наслідки обмеження експорту української продукції до країн Східної Європи через протести автоперевізників. Це є важливою перешкодою для українських та міжнародних партнерів для продовження безперебійної роботи., а також розбудови можливі шляхи та можливості для вирішення проблеми. Учасники заходу обговорили ситуацію пов’язану з блокуванням українських пунктів пропуску, вплив обмеження імпорту на економіку України та ЄС, альтернативні логістичні шляхи для експорту українських продуктів, а також можливості співпраці та підтримки між українськими та європейськими партнерами. Також вони мали можливість презентувати свої комерційні пропозиції, ціни та напрямки на платформі “EU-Ukraine Solidarity Lanes Business Matchmaking Platform”. Захід був корисним для популяризації українських організацій на міжнародному рівні, знаходження бізнес-партнерів та нових ринків збуту, розвитку бізнесу та обміну досвідом з професіоналами.
Запис заходу можна переглянути за посиланням: https://eu-ua-solidarity-lanes.seu.b2match.io/page-1931
Захід модерувала Генеральний менеджер EEN-Ukraine Олена Фесенко.
Під час заходу виступили:
Михайло Непран, перший віце-президент Торгово-промислової палати України прокоментував складнощі пов’язані з блокуванням Українських шляхів експорту та перспективи вирішення цих складнощів.
Ярослав Романчук, президент Асоціації українського бізнесу в Польщі, адвокат, керуючий партнер Міжнародного правового центру EUCON (Київський та Варшавський офіси) окреслив торговельно-економічну ситуацію яка склалася, через блокування пунктів пропуску. Він розповів, що ситуація сильно ускладнила український експорт так як, через війну, сухопутний автомобільний експорт став основним для української економіки. Він розкрив питання можливості експорту української продукції залізницею через порти Польщі та Прибалтики, але відмітив складності, пов’язані з шириною колії. Він відмітив необхідність активної співпраці з польським урядом, що дозволить поновити експорт продукції та логістичні ланцюжки. Також він розказав про перспективи вирішення цієї проблеми з юридичної точки зору та оскарження рішень щодо блокування кордонів.
Тимофій Мураховський, директор з комерційної роботи та логістики АТ “Українська залізниця розказав, що Українська залізниця відіграє одну з найважливіших ролей в експорті української продукції та навів статистичні данні, щодо експорту. Він розповів про нову можливість перевезення вантажів з України, шляхом, так званих, контрейлерних перевезень, що запрацювала на минулому тижні. Такий тип перевезень надає можливість транспортування вантажних автомобілів за допомогою залізниці, що дозволяє пересікати кордон українській продукції залізничними шляхами сполучення не стикаючись з заблокованими пунктами пропуску.
Владислав Колесник, директор з логістики ПрАТ «Єврокар» що знаходиться дуже близько до західних кордонів України та тісно співпрацює з Укрзалізницею, що дозволяє полегшити експорт української продукції через кордон до Словаччини Угорщини Польщі та Румунії. Він розповів, що підприємство має 4 залізничні колії пов’язані з Європейськими країнами та відмітив, з власного досвіду, перспективу вирішення проблеми шляхом контрейлерних перевезень, які вже активно застосовуються в країнах західної Європи. Також він відмітив що ПрАТ «Єврокар» готова брати активну участь, допомогаючи українським компаніям відкрити для себе контрейлерні перевезення.
Алла Нестеренко, директор департаменту правового забезпечення ТПП України розповіла про вирішення проблем, що виникли внаслідок блокування кордонів як форс-мажору з юридичної точки зору. Вона розкрила шляхи, якими можуть діяти українські компанії у форс-мажорних обставинах, що виникли та мінімізувати ризики та уникнути проблем пов’язаних такими непереборними обставинами як порушення строків, у зв’язку з блокуванням кордону. Вона розповіла, як торгово-промислові палати допомагають компаніям у вирішенні форс-мажорних обставин посилаючись на юридичні норми та норми міжнародного права, особливо запрошувала звертатися щодо засвідчення форс-мажорних питань до українсько-польської торгово-промислової палати.
Ольга Трофимова, менеджер Український кластер автобудування та мобільності про підтримку, що надає кластер українським компаніям. Вона розповіла що блокування кордону сильно вдарило не лише по аграрному сектору, а й по всім сферам європейської промисловості, особливо по автомобільній промисловості. Вона акцентувала, що за рахунок зупинки експорту з України, піддалися ризику зупинки конвеєра такі промислові гіганти як Volkswagen. Вона відмітила важливість залізниці у збереженні експорту до країн Європи, що, не дивлячись на більшу ціну, відіграє неймовірно важливу роль в експорті української продукції. Вона розповіла, як український кластер автобудування та мобільності, у тісній співпраці з європейськими партнерами налагоджує альтернативні шляхи та логістичні ланцюжки.
Ольга Шубіна Координатор консорціуму EEN-Ukraine розповіла про можливості та перспективи, що надає платформа EU-Ukraine Solidarity Lanes (https://eu-ua-solidarity-lanes.seu.b2match.io/).