2 травня 2023 року Верховна Рада України ухвалила в першому читанні законопроєкт №9206 «Про внесення змін до Закону України «Про рекламу» щодо імплементації норм європейського законодавства у національне законодавство України шляхом імплементації окремих положень acquis ЄС у сфері аудіовізуальної реклами (Європейської конвенції про транскордонне телебачення, Директиви Європейського парламенту та Ради 2010/13/ЄС про аудіовізуальні медіа послуги від 10 березня 2010 року зі змінами, внесеними Директивою (ЄС) 2018/1808 від 14 листопада 2018 року) та до деяких інших законів».
Чинний Закон України «Про рекламу», ухвалений у 1996-2003 роках, є застарілим й не відповідає сучасному рівню технологічного розвитку у сфері реклами. Згідно з рекомендаціями Європейської Комісії, які наша країна отримала разом зі статусом кандидата в ЄС, серед іншого, Україна зобовʼязалася імплементувати стандарти Директиви про аудіовізуальні медіапослуги в національне законодавство. Левова їх частка вже включена до закону «Про медіа», який набрав чинності 31 березня 2023 року. Для завершення цього процесу необхідно ухвалити зміни до Закону України «Про рекламу», які б впровадили стандарти Директиви щодо комерційних проявів в медіа.
Метою законопроєкту є удосконалення системи правових норм, спрямованих на регулювання правовідносин у сфері реклами з урахуванням принципу технологічної нейтральності, а також виконання Україною зобов’язань перед європейськими партнерами та імплементація норм європейського законодавства у національне законодавство України шляхом імплементації окремих положень acquis ЄС у сфері аудіовізуальної реклами.
Ухвалення законопроєкту в цілому має створити необхідні сучасні європейські умови для забезпечення повного і належного захисту інтересів споживачів, а також захистити рекламний ринок України від негативного впливу ззовні, передусім – через недобросовісні практики поширення в Україні реклами з боку іноземних суб’єктів, які мають прямий чи опосередкований зв’язок з державою-агресором.
Документ покликаний внести такі зміни в національне законодавство:
- Вводяться нові терміни з Директиви в частині комерційних проявів в медіа, гармонізується термінологія із законом Про медіа та Директивою.
- Запроваджується поняття «користувацького контенту» та реклами у ньому.
- Вводиться термін і регулювання «продакт-плейсмент», який наразі перебуває у «сірій зоні» (термінологія відсутня, окремі елементи і прояви регулюються, наприклад, через «спонсорство»).
- Встановлюються критерії, за якими реклама вважається такою, що потрапляє під юрисдикцію України.
- Звужуються вимоги щодо обов’язковості оплати в Україні розповсюдження реклами на території України (вона стосуватиметься лише аудіовізуальних медіа і з непоширенням таких вимог на рекламу мовників країн ЄС офіційними мовами ЄС).
- Прямо передбачається саморегулювання та співрегулювання у сфері реклами шляхом прийняття кодексів (правил) створення та розповсюдження реклами, зокрема щодо реклами алкогольних напоїв – з метою зменшення впливу на дітей такої реклами; реклами, яка включена у дитячі програми аудіальних чи аудіовізуальних медіа, а також розповсюджується на платформах спільного доступу до відео щодо харчових продуктів та напоїв, які містять жири, транс-жирні кислоти, сіль, соду або цукор, надмірне споживання яких у загальній дієті не рекомендується. Таке регулювання здійснюється з метою запобігти підкреслюванню позитивної якості поживної цінності таких харчових продуктів та напоїв.
- Розширюється заборона вміщувати в рекламі твердження та/або зображення, які є дискримінаційними та/або розпалюють ненависть, ворожнечу чи жорстокість до окремих осіб чи груп осіб за ознаками, зокрема, віку, етнічної належності, сексуальної орієнтації, інвалідності, за іншими ознаками.
- Відповідно до Директиви збільшується до 20 % квота реклами (яка розраховується не погодинно, а для часових проміжків з 6.00 до 18.00 та з 18.00 до 24.00) в лінійних аудіальних та аудіовізуальних медіа (на радіо та ТБ).
- Спрощуються правила переривання рекламою трансляції фільмів (за виключенням серіалів та документальних фільмів), програм новин та програм для дітей (не частіше одного разу кожні 30 хвилин). Під час трансляції програм, які складаються з автономних частин, або спортивних подій реклама розміщується в перервах між їх частинами.
- Суб’єктам у сфері аудіальних та аудіовізуальних медіа забороняється обробляти зібрані чи іншим чином отримані персональні дані дітей з такою комерційною метою як прямий маркетинг та профілювання, включаючи поведінково орієнтовану рекламу.
- Запроваджується регулювання реклами на платформах спільного доступу до відео та спільного доступу до інформації, а також з використанням електронних комунікацій (месенджери, боти, віртуальна та доповнена реальність, будь-яких цифрових технологій), зокрема, обов’язковість маркування реклами, а також відповідності законодавству про рекламу, а також заборона спаму. Провайдерам платформ спільного доступу до відео та платформ спільного доступу до інформації забороняється обробляти зібрані чи іншим чином отримані персональні дані дітей з такою комерційною метою як прямий маркетинг та профілювання, включаючи поведінково орієнтовану рекламу.
- Забороняється спонсорування з використанням ТМ для електронних сигарет та схожих застосунків.